Nedávno sme vo facebookovej skupine Galantské príbehy – ľudia, zvyky, fotografie natrafili na veľmi zaujímavý príbeh. V tejto skupine sa totiž môžete vrátiť v čase a na dobových pohľadniciach môžete vidieť, ako naše mesto vyzeralo kedysi.
Nás tu zaujal príbeh o primabaleríne ruského baletu s umeleckým menom Ketty Galanta, ktorý stále zostáva zahalený rúškom tajomstva. Jej život „oživil“ fotograf z nášho mesta Miroslav Šimek, ktorého zaujímavé fotky môžete nájsť na jeho Facebooku.
Prečítajte si príbeh tanečníčky, baletky a herečky Ekatheriny de Galantha. Pochádzala z nášho mesta alebo je to len náhoda a súhra okolností?
Aby sme jej príbeh mohli vyrozprávať od začiatku, musíme sa vrátiť do roku 1896, kedy sa narodila. Otázkou však zostáva, kde presne sa narodila. Viaceré indície naznačujú, že pochádzala z Rakúsko-Uhorska, konkrétne zo samotnej Galanty.
Avšak niektoré historické zdroje uvádzajú miesto jej narodenia St. Petersburg (Petrohrad). Prečo? Petersburgská baletná škola, ako aj tá ruská, bola vysoko cenená a práve preto je tu predpoklad, že umelkyňa udávala ako miesto narodenia práve toto mesto.
Ďalšie záznamy sa viažu na rok 1917. V dostupných písomných zmienkach jej bol vtedy priznaný vek 21 rokov. V tom období ju trénoval a učil majster svojho umenia, slávny učiteľ baletného tanca Nikolai Legat. Hoci táto talentovaná baletka používala pseudonym Ketty Galanta, jej pôvodné meno mohlo byť Katalin Balog de Galánta.
V roku 1916 absolvovala s baletným súborom Ruský balet (Ballets russes) turné po Spojených štátoch amerických. Po odchode súboru z USA sa Ekaterina rozhodla zostať a začala sa venovať sólovej javiskovej kariére. Tancovala v Metropolitan Opera House v predstavení Petruschka v roku 1916. V roku 1918 sa objavila ako tanečnica v muzikáli Chu Chin Chow.
Prvý nemý film, v ktorom hrala, sa volal Pád Romanovcov (The Fall of the Romanoffs, 1917). V súčasnosti sa považuje za stratený. Ide o nemý americký historický dramatický film, ktorý vyšiel len sedem mesiacov po abdikácii cára Mikuláša II. vo februári 1917.
V ďalšom filme s názvom Prázdne vrecká (Empty pockets, 1918) je milionár „Merry“ Perry Merrithew nájdený mŕtvy na dlážke s prameňom ryšavých vlasov v rukách, ktoré zapletú do vraždy štyri ženy s gaštanovými vlasmi: milionárovu dcéru, jeho milenku, dcéru skrachovanej spoločnosti a kabaretnú tanečnicu. Dr. Clinton vykonáva počas riešenia tohto prípadu hrdinské činy.
Tretí film, v ktorom Ketty účinkovala, bol Návrat z tretieho poschodia (The Passing of the Third Floor Back, 1918). Do ubytovne, ktorá zažila ťažké časy, prichádza cudzinec, ktorý sa ubytuje v zadnej izbe na treťom poschodí. Jeho príchod znamená zmenu v životoch všetkých susedov.
Všetky tri filmy, v ktorých Ketty hrala, režíroval známy režisér a „celebrita“ éry nemého filmu Herbert Brenon. Medzi jeho najvýznamnejšie filmy patria Neptúnova dcéra (1914), Peter Pan (1925), Bozk pre Popolušku (1925) a pôvodná filmová verzia Beau Geste (1926).
V roku 1922 sa Ekaterina presťahovala do Argentíny. V Buenos Aires na sklonku svojej kariéry dokonca vyučovala tanec vo vlastnom štúdiu. Zomrela v roku 1980 v Buenos Aires.
Jednou z jej študentiek bola María Fux. María založila spolu s ruskou baletkou Tamarou Grigorievou Friends of Dance Association (AADA).